Fre. d.20 juni lukket pga status. Der vil ikke blive sendt webordrer denne dag.

Gratis levering/Gratis retur
Produkter
Tilbudsvarer
Nyheder
TilbudNyhedUdgået

Spitfire

Triumph Spitfire blev introduceret ved London Motorshow i 1962 og blev lavet frem til august 1980. Modellen blev lavet som en reaktion på at MG / Austin Healey havde introduceret deres lille sportsvogn Sprite & Midget. Spitfire blev groft sagt konstrueret ved, at skære Triump Herald chassiet ned og så lave et nyt design. Designeren af Spitfire fra den samme som også stod fadder til Herald. Spitfire navnet stammer fra en byttehandel med flyvemaskineproducenten Vickers/Supermarine som gerne ville have navnet Vanguard til et af deres passagerfly. I bytte gav flyproducenten Triumph lov til at vælge et af deres varemærker til en bil, hvilket blev Spitfire.

Spitfire blev lavet i forskellige modeller:
  • Triumph Spitfire Mark I - 1147cc motor blev lavet fra oktober 1962 til december 1964. Produceret 45.753 stk.
  • Triumph Spitfire Mark II - 1147cc motor blev lavet fra december 1965 til januar 1967.Produceret 37.409 stk.
  • Triumph Spitfire Mark III - 1296cc motor blev lavet fra januar 1967 til december 1970. Produceret 65.320 stk.
  • Triumph Spitfire Mark IV - 1296cc motor blev lavet fra november 1970 til december 1974. Produceret 70.021 stk.
  • Triumph Spitfire 1500 - 1493cc motor blev lavet fra december 1974 til august 1980. produceret 95.829 stk.
Generelt kan man sige Mark I - III i vid udstrækning deler de samme reservedel. Mark III var den faceliftede udgave med lidt større motor.
Mark IV var redesignet med en bagende der lignede den fra Stag og TR 2000 modellerne. Fronten blev også redesignet med bl.a. en ny motorhjelm. Spitfire 1500 var egentlig en Mark IV med med en 1500ccm motor. 

Den sidste Spitfire der blev lavet var i august 1980 kort før fabrikken lukkede. Den var inca gul og blev aldrig solgt. I dag står den på British Motor Museum (som i øvrigt er et besøg værd).  

I Danmark kører der langt flest Spitfire Mk 3